Na Národní vyroste prostor pro umění, na Letné zaslzí Stalin a Glass zamíří do Bohnic

Nejen podobu, ale i život centra české metropole promění na jedenáct červnových dní Pražské Quadriennale scénografie a divadelního prostoru. Výrazně se na tom bude podílet i mezinárodní projekt Intersekce: Intimita & spektákl, jeden z hlavních programových pilířů letošní přehlídky.

V rámci tohoto „nedisciplínovaného projektu Pražského Quadriennale“ dojde k propojení rozličných oblastí a žánrů současného umění, které pracují se scénickou akcí jako instalace, video art, performance, body art, móda, nová média, architektura či site-specific. Intersekce nabídne mimo jiné nepřehlédnutelnou venkovní instalaci / performance, tzv. boxy. Tento nový, architektonicky originálně pojatý prostor pro umění čítající 30 boxů naplněných instalacemi a performancemi bude na Piazzettě Národního divadla přístupný od 16. do 26. června.

Programová část Intersekce nabídne i další výrazné projekty, které se odehrají na veřejných prostorech i na netradičních místech v centru. Na akci, jež by vydala na samotný festival, participují věhlasní umělci či soubory jako zřejmě nejvýznamnější současná scénografka a spolupracovnice režiséra Christopha Marthalera Anna Viebrock, tvůrčí dvojice Ilya a Emilia Kabakovovi, choreograf a tanečník Josef Nadj, soubory Societas Raffaello Sanzio v čele s obdivovaným Romeem Castelluccim či Abbey Theatre, výtvarníci Josef Bolf a Nathaniel Mellors, ale také vyhledávaní režiséři Arpád Schilling, Claudia Bosse či Alice Nellis. Mimochodem – mnohé akce počítají i se zapojením nejširší veřejnosti.

Na diváka se ostatně soustřeďuje celý projekt; Intersekce otevírá návštěvníkům dvojí zkušenost se současným uměním  - může si vytvořit individuální prožitek, intimní a zcela osobní, a zároveň se může stát součástí společenských spektáklů ve veřejném prostoru, teatrálně velkolepých, ale iritujících a naléhavých.  „Vždy se však budeme ptát na to samé, co z toho je divadlo? a kdo vlastně hraje? je to pouhá iluze, či dokonce naprostá lež, anebo je to vlastně způsob, jakým se každodenně vyjadřujeme? Chceme odvést divadlo z divadelní scény a umožnit divákovi vstřebat ho jinak, než je převážně zvyklý. Kromě toho chceme ukázat, že scénografie není spojena jen s činohrou či operou, ale objevuje se třeba ve vizuálním umění, instalacích, videoartu a dalších formách umění,“ dále vysvětluje kurátorka Intersekce a zároveň umělecká ředitelka Pražského Quadriennale Sodja Lotker. Více informací na www.intersection.cz nebo www.pq.cz.

www.s-m-art.com