DAS FILMFEST nabídne divácké taháky, umělecké snímky, hudební večery i setkání s filmovými tvůrci

Za necelý týden ovládne plátna pražských kin Lucerna a Evald to nejlepší z aktuální filmové produkce Německa, Rakouska a Švýcarska. Pátý ročník přehlídky německy mluvených filmů DAS FILMFEST se uskuteční od 6. do 10. října, následně se přehlídka přesune do kina Art v Brně, kde setrvá od 11. do 15. října.

Za necelý týden ovládne plátna pražských kin Lucerna a Evald to nejlepší z aktuální filmové produkce Německa, Rakouska a Švýcarska. Pátý ročník přehlídky německy mluvených filmů DAS FILMFEST se uskuteční od 6. do 10. října, následně se přehlídka přesune do kina Art v Brně, kde setrvá od 11. do 15. října. Vyprofilovaná dramaturgie festivalu sází na nejzajímavější hrané i dokumentární snímky z poslední doby, uvedené mnohdy s velkým ohlasem u kritiky i širšího publika a promítané na věhlasných festivalech v čele s Berlinale. Letošní DAS FILMFEST tvoří čtyři dramaturgické sekce, jejichž názvy vypovídají o charakteru vybraných titulů - NA HRANĚ, MUSIKMANIA, IFFI FOKUS TIROL a NOC KRÁTKÝCH FILMŮ. 

Pro slavnostní zahájení 5. ročníku festivalu byl vybrán rakousko-německý snímek Lupič - příběh úspěšného maratónského běžce a sériového bankovního lupiče v jedné osobě. „Lupič splňuje všechny atributy strhujícího dramatu, byť natočeného úspornými filmovými prostředky. Nepostrádá momenty zvratu, hraje si s divákovou empatií a emocemi, skvělé jsou herecké výkony i zvuková stopa. Samostatnou kapitolou je psychologická rovina, díky které zůstane po zhlédnutí Lupiče jen málokdo netečný,“ osvětluje Elisabeth Marinković z Rakouského kulturního fóra volbu zahajovacího snímku. Úvodní projekci osobně uvede představitelka hlavní ženské role Franziska Weisz. Za svůj výkon obdržela hlavní hereckou cenu na festivalu Diagonale a je také držitelkou ocenění „ShootingStar“ z Berlinale 2005. Doplňme, že Lupič (2009), pod nímž je podepsán režisér Benjamin Heisenberg, vychází ze skutečného případu, který vstoupil do dějin rakouské kriminalistiky. „Jsme také rádi, že se nám podařilo do programu zařadit německý snímek Cizinka, který byl nedávno vybrán, aby se za Německo utkal v oscarovém klání o nejlepší neanglicky mluvený film,“ láká diváky Klára Konečná z Goethe-Institutu.

Kromě bohaté nabídky filmové je pro návštěvníky festivalu po celou dobu konání DAS FILMFESTu připravený také doprovodný program Die Musik, v rámci kterého se postupně představí přední čeští DJs, rakouská reggae kapela Iriepathie či skupina beatboxerů a tanečníků, kteří spolu s protagonisty snímku Neukölln Unlimited předvedou své umění ve veřejném prostoru pasáže Lucerna. „Pozvání k osobní účasti na DAS FILMFESTU přijali někteří z tvůrců. Osobně přijedou podpořit uvedení svých děl i diskutovat s návštěvníky festivalu. Kromě Franzisky Weisz, jež se zaskví i ve snímku Habermannův mlýn pro českou veřejnost premiérovaném právě na našem festivalu, přijede také uznávaný režisér a dramatik Klaus Händl, zakladatel Mezinárodního filmového festivalu Innsbruck (IFFI) Helmut Groschup a další zajímaví hosté z řad různých filmových profesí, “ doplňuje informace Elisabeth Marinković z Rakouského kulturního fora.

Vstupenky jsou v prodeji v pokladnách kin Lucerna a Evald. Vstupenky na brněnskou část přehlídky je možné zakoupit v kině Art. Hlavními pořadateli jsou Goethe-Institut Prag, Rakouské kulturní fórum v Praze a Švýcarské velvyslanectví. Tu pravou atmosféru pro prezentaci filmového umění německy mluvících zemí a setkávání návštěvníků festivalu nabídnou nově prostory kin Lucerna a Evald. Hlavním mediálním partnerem festivalu je Nova Cinema. Podrobné informace na www.dasfilmfest.cz.

NA HRANĚ – filmy o boření konvencí i životě na okraji společnosti
Nejobsáhlejší sekce NA HRANĚ nabídne filmy o mezních životních situacích a kontroverzních osobnostech pohybujících se na okraji společnosti nebo jejích pravidel. S ohledem na preference publika v minulých letech má sekce Na hraně díky atraktivním a silným lidským tématům největší divácký potenciál. Výjimečné snímky, které budou v jejím rámci uvedeny, ho jistě plně využijí.

Za pozornost bezesporu stojí snímek Cizinka, který v roce 2010 natočil německý režisér Feo Aldag. Hlavním tématem je boj mladé matky turecko-německého původu a její právo na sebeurčení ve dvou systémech hodnot, ztvárněné nanejvýš dramatickým a subtilním způsobem. Aktuální téma, dobře napsaný, důsledně zinscenovaný a dojemný film se skvělými hereckými výkony.

Dodatečně (a příznačně) rozšíří programovou nabídku letošní přehlídky německy mluvených filmů DAS FILMFEST také nedávno dokončený a již hojně diskutovaný Habermannův mlýn. Film vypráví o poválečném odsunu Němců na pozadí jedné rodinné historie. Hned dvojice snímků je pak věnována neblaze proslulému filmovému tvůrci Veitu Harlanovi a jeho snímku Žid Süss. V roce 2010, sedmdesát let po jeho premiéře, natočil Oskar Roehler historii vzniku tohoto filmu, pro jehož uvádění platí dodnes velmi přísné podmínky. Hlavních rolí ve snímku Žid Süss – Film bez svědomí se přesvědčivě ujali hvězdní rakouští a němečtí herci Tobias Moretti, Martina Gedeck a Moritz Bleibtreu v roli Josepha Goebbelse. V dokumentu Harlan - Ve stínu Žida Süsse vypráví dokumentarista Felix Moeller jeho příběh za pomocí archivních záběrů, rozhovorů s Harlanovými příbuznými a poprvé zveřejněného materiálu z rodinného archivu.

Hned několik snímků letošního programu je inspirováno skutečnými událostmi. Ve švýcarském thrilleru Jedlová samota (2009) režisérka Bettina Oberli zavádí diváky při pátrání po vrahovi na odlehlý statek, který byl před lety svědkem brutálního vyvraždění jeho obyvatel. Tak trochu jinou lovestory je pro změnu film Kamkoli půjdeš režiséra Detleva Bucka po zásluze oceněný Variety Piazza Grande Award na mezinárodním filmovém festivalu v Locarnu. Snímek režiséra Marca Rensinga Parkour z roku 2009 vyzařuje to, čeho se mnoha německým filmům nedostává: ryzí kinetickou energii, již ocení mimo jiné příznivci adrenalinových sportů. Vlastní zážitky možná ženské části publika připomene snímek Opatrovnice pojednávající o strastech slovenské dívky, která získala dobře placenou práci jako pomocnice v jedné německé domácnosti. Projekce se zúčastní scénáristka a režisérka Anna Hoffmann.

Již tradičně jsou na programu festivalu DAS FILMFEST také úspěšné dokumenty. Film Barva tvých ponožek s podtitulem Jeden rok s Pipilotti Rist nabízí možnou podobu boření uměleckých konvencí. Švýcarskou videoartovou umělkyni, která vůbec poprvé souhlasila s natočením filmu o svém výjimečném díle, sledujeme při její tvůrčí práci ve světě, v ateliéru v Curychu i v Muzeu moderního umění v New Yorku. Německý dokumentární debut Bordelbabá z roku 2010 mladé německé režisérky Saary Aily Waasnerové sleduje počínání a život trojice dam, které se na stará kolena začaly živit prostitucí. Dokument z loňského roku Dáma s pěti obry útržkovitě líčí vzpomínky Swetlany Geier, jež je považovaná za nejlepší překladatelku ruské literatury do němčiny; archivní obrázky přitom odrážejí události světových dějin, jichž byla svědkem. Mnohovrstevnatý a zábavný je dokument David wants to fly mladého režiséra Davida Sievekinga, který ve stylu snímků Michaela Moorea líčí zkušenosti s transcendentální meditací a hnutím Mahariši Maheše Jógiho. Pro zajímavost – na čas tomuto učení podlehl i David Lynch!

Portréty německých alkoholiků jsou sondou do životů lidí, kteří bojují se závislostí. Hned tři členové štábu přijedou uvést dokument Vše o mých otcích -  Jan Raiber, kameraman a zároveň hlavní protagonista filmu, kameraman Clemens Baumeister a producentka Janine Wolf.

MUSIKMANIA – filmy, jejichž esencí je láska k hudbě
Každý ze sedmi snímků uvedených v sekci MUSIKMANIA má zcela jiný příběh, jiné tvůrce i zpracování. Pojí je však vášeň pro tanec a hudbu. Nikdo, kdo tuto lásku sdílí, by si neměl nechat ujít jejich projekce.

V roce 2010 natočila režisérka Franziska Buch laskavý snímek A je tu Lola!. Komedie o dívce se zcela zvláštními vlastnostmi je vřelá a originální, opěvuje vlídnost vůči cizincům, multikulturní rodiny a ryzí radost ze života. Maminku Loly si zahrála Julia Jentsch. Multikulturnímu prostředí a mládeži se věnuje také německý dokument Neukölln Unlimited, načrtávající obraz sociálně výbušné berlínské čtvrti Neukölln. Režiséry letošního vítěze sekce „14plus“ na Berlinale jsou Agostino Imondi a Dietmar Ratsch. Populární režisér Fatih Akin se na festivalu prezentuje hned dvěma snímky - Crossing the Bridge – Zvuky Istanbulu z roku 2005 a divácky úspěšnou komedií Soul Kitchen z roku 2009, která nadchla mimo jiné festivalovou porotu v Benátkách.

Bödälä – Dance the Rhythm je film o lidech, kteří zastaralým, ale o to sugestivnějším způsobem využívají své nohy jako umělecký výrazový prostředek. Režisérka Gita Gsell bude jedním z hostů festivalu DAS FILMFEST. O lásce k hudbě, dokonalosti a malém bláznovství je i Pianomania - Hledání dokonalého zvuku, několikanásobně oceněný dokumentární film, který nadchl již na mnoha mezinárodních festivalech. Sekci MUSIKMANIA uzavírá švýcarský dokumentární snímek z roku 2009 Zvuky a ticho od režisérské dvojice Peter Guyer - Norbert Wiedmer. Působivé road movie světem tónů, zvuků a šumu se daří něco výjimečného – zachytit magii hudby.

IFFI FOKUS TIROL – krása i těžké osudy obyvatel Tyrolských Alp
Dramaturgem sekce IFFI FOKUS TIROL, která je vymezena hranicemi tyrolského regionu, je Helmut Groschup, ředitel Mezinárodního filmového festivalu Innsbruck. Vybral snímky, které prezentují jeho rodný kraj z neobvyklého úhlu a představují detaily života skryté očím rekreujících se turistů.

První hraný film rakouského dramatika Klause Händla, snímek Březen, představuje tísnivou každodennost života po tragické události, sebevraždě tří mladých studentů, která zasáhla obyvatele malé tyrolské vesnice. Jazykový minimalismus tyrolského nářečí a prosté filmové prostředky vytvářejí působivý obraz života pozůstalých. Snímek z roku 2008 byl oceněn Stříbrným leopardem na filmovém festivalu v Locarnu a zvláštní cenou poroty na přehlídce v Sarajevu. Byl oceněn i na MFF v Bolzanu a vyznamenán Bernskou filmovou cenou. Snímek uvede osobně Klaus Händl, který se kromě režie filmové věnuje i režii divadelní, psaní knih a herectví.

O životě na doraz a strastech mladé matky samoživitelky, která kromě práce v tyrolském zimním středisku žádá od života i maximální zábavu, je film Na plnej plyn režisérky Sabine Deflingerové, jež za něj v roce 2002 obdržela na Max-Ophüls-Festivalu cenu poroty za režii. Projekce se zúčastní představitel jedné z mužských rolí – Jonnyho, rakouský divadelní režisér, konceptuální umělec a herec Andreas Pronegg. I v českých kinech s příznivým ohlasem uvedená Občanská výchova spojuje napětí, zábavu i společenskou kritiku. Jedné z hlavní rolí se ujal Daniel Brühl známý tuzemskému publiku například z filmů Good Bye, Lenin či Hanební pancharti.

Zánik alpské země je inspirovaný biblickým příběhem a odehrává se v něm stvoření světa i samotného Tyrolska zvaného „alpská země“. Na scénáři a režii ojedinělé ukázky politické satiry raných sedmdesátých let se spolupodíleli dva velcí tyrolští umělci - filmový tvůrce Christian Berger, který byl jako kameraman filmu Bílá stuha nominován v roce 2010 na Oscara, a hudební skladatel Werner Pirchner. Zároveň s filmem Zánik alpské země bude promítán krátký film z roku 2008 New Kaisertal City, ironická parodie utopických společenských modelů. DAS FILMFEST přivítá jako jednoho z hostů autorku snímku - filmařku, herečku a konceptuální umělkyni Melanii Hollaus.

NOC KRÁTKÝCH FILMŮ – svěží pohled na současné Německo a rozmanitá studentská tvorba
NOC KRÁTKÝCH FILMŮ přinese ve dvou filmových pásmech různé pohledy na aktuální život a směřování Německa a práce talentovaných studentů pražské FAMU a německých filmových škol.

13 krátkých filmů o stavu národa, to je epizodní projekt Německo ‘09. Každý zúčastněný režisér interpretuje své osobní vnímání a filmový pohled na dnešní Německo, abstraktně či konkrétně, svobodně ve volbě formátu a obsahu. Na projektu se podíleli například Fatih Akin, Wolfgang Becker, Dominik Graf či Hans Weingartner. You and me je jednak název filmu hamburského studenta Karstena Krauseho, ale zároveň označuje program krátkých filmů, který iniciovalo České filmové centrum. Cílem tohoto programu je ukázat současné práce talentovaných studentů z Hamburku a Prahy. Představeny budou oceněné animované, dokumentární, experimentální a hrané filmy, mezi nimi i snímek Bába Zuzany Špidlové, který získal na loňském festivalu v Cannes hlavní cenu v sekci Cinéfondation. Filmy představí osobně mladí filmaři z Prahy a Hamburku, kteří se těší na povzbudivý mezinárodní dialog s diváky. Program bude moderovat kurátor přehlídky Klaas Dierks.