Premiéra Káti Kabanové se blíží: v režii Roberta Wilsona se představí špičkoví domácí pěvci
Christina Vasileva, Eva Urbanová, Aleš Briscein, Luděk Vele, Jaroslav Březina, Kateřina Jalovcová… Nejen se jménem režiséra – věhlasný Robert Wilson – a dirigenta Tomáše Netopila se pojí očekávaná premiéra Káti Kabanové, mistrovského a emocionálně vypjatého opusu Leoše Janáčka.
Mnohovrstevnaté operní dílo, nabízející výklad od duchovního po čistě realistický, tvůrčí tým na scéně Národního divadla vyjádřil neotřelým způsobem – hrou se světlem, barvami, líčením, pohybem aktérů i propracovanými detaily na jevišti. V této sezoně bude Káťa Kabanová uvedena jen čtyřikrát: 26. a 28. června (premiéry) a 30. června a 1. července. Více na www.narodni-divadlo.cz.
Složení inscenačního týmu je příslibem výjimečného završení letošní operní sezóny v Národním divadle. Kromě jmenovaných sólistů, Roberta Wilsona a šéfdirigenta orchestru Národního divadla Tomáše Netopila se na strhujícím scénickém pojetí Káti Kabanové podílejí i další renomovaní tvůrci: Wilsonova dvorní kostýmní a scénická výtvarnice Yashi Tabassomi, jež studovala u nezkrotné módní ikony Vivienne Westwoodové, nebo americký světelný designér A. J. Weissbard. Ten patří navzdory svému mládí ke skutečným autoritám oboru - v poslední době vytvořil světla například pro operu Orfeus v milánském Teatro alla Scala, pro výstavu Giorgio Armani Retrospective, operu Parsifal v Los Angeles Opera či instalaci A Speedy Day na Benátském bienále.
„Toto mimořádné nastudování je pro nás vrcholem operní sezony 2009/2010. Hluboký vhled do Janáčkovy hudby a strhujícího příběhu Káti transformuje divadelní mág Robert Wilson do skutečně originální scénické vize,“ konstatuje Jiří Heřman, umělecký šéf opery Národního divadla. „Divák nového nastudování bude svědkem mistrovské jevištní stylizace v podání předních českých sólistů a sugestivním nastudování Tomáše Netopila. Ojedinělé čtyři uvedení na přelomu června a července jsou stále v prodeji.“
Robert Wilson je proslulý posouváním hranic divadla. Jeho práce jsou typické strohým a precizním vizuálním stylem, vycházejícím z ojedinělého vnímání času a prostoru. Vedle režie Káti Kabanové je rovněž autorem scénického a světelného designu. New York Times Wilsona popisují jako „postavu ve světě experimentálního divadla vysoko vyčnívající, objevitele v oblasti scénického času a prostoru. Překračuje divadelní konvence a prosazuje se i v jiných oblastech performance a výtvarnictví, které v jeho podání splývají v integrované ploše zvuku a obrazů.”
Káťa Kabanová zahajuje Janáčkovo závěrečné a zároveň vrcholné tvůrčí období. Najdeme v ní typickou Janáčkovu hudební řeč soustřeďující se na intenzivní a vypjatě emotivní vykreslení postav. Ze čtyř posledních autorových oper je tato patrně nejosobnější, uvědomíme-li si paralelu, kterou Janáček vytvořil mezi postavou Káti a Kamilou Stösslovou. Janáček, sám ženat, byl do vdané Kamily vášnivě a slepě zamilovaný a bezesporu vložil do své opery mnoho z frustrovaného citu vůči ní. Tento problém však v Kátě Kabanové proměnil a povýšil na všeobecné téma ženy v sebezničujícím dilematu rozumu a citu.
Obsazení:
Savjol Prokofjevič Dikoj: Luděk Vele
Boris Grigorjevič: Aleš Briscein / Tomáš Juhás
Marfa Ignatěvna Kabanová: Yvona Škvárová / Eva Urbanová
Tichon Ivanyč Kabanov: Valentin Prolat
Katěrina /Káťa/: Maria Kobielska / Christina Vasileva
Váňa Kudrjáš: Jaroslav Březina
Varvara: Kateřina Jalovcová
Kuligin: František Zahradníček
Glaša: Lenka Šmídová
Fekluša: Ladislava Šindelková / Michaela Šrůmová
Pozdní chodec: Václav Hajduch
Žena: Gabriela Brázdová / Nikola Houdková
Inscenační tým:
Dirigent: Tomáš Netopil
Režie, scénická výprava a světelný koncept: Robert Wilson
Kostýmy: Yashi Tabassomi
Režijní spolupráce: Jean Yves Courregelongue
Dramaturgie: Ellen Hammer
Světelný design: A. J. Weissbard
Sbormistr: Martin Buchta