Premiéra Káti Kabanové se blíží: v režii Roberta Wilsona se představí špičkoví domácí pěvci

Christina Vasileva, Eva Urbanová, Aleš Briscein, Luděk Vele, Jaroslav Březina, Kateřina Jalovcová… Nejen se jménem režiséra – věhlasný Robert Wilson – a dirigenta Tomáše Netopila se pojí očekávaná premiéra Káti Kabanové, mistrovského a emocionálně vypjatého opusu Leoše Janáčka.

Mnohovrstevnaté operní dílo, nabízející výklad od duchovního po čistě realistický, tvůrčí tým na scéně Národního divadla vyjádřil neotřelým způsobem – hrou se světlem, barvami, líčením, pohybem aktérů i propracovanými detaily na jevišti. V této sezoně bude Káťa Kabanová uvedena jen čtyřikrát: 26. a 28. června (premiéry) a 30. června a 1. července. Více na www.narodni-divadlo.cz.

Složení inscenačního týmu je příslibem výjimečného završení letošní operní sezóny v Národním divadle. Kromě jmenovaných sólistů, Roberta Wilsona a šéfdirigenta orchestru Národního divadla Tomáše Netopila se na strhujícím scénickém pojetí Káti Kabanové podílejí i další renomovaní tvůrci: Wilsonova dvorní kostýmní a scénická výtvarnice Yashi Tabassomi, jež studovala u nezkrotné módní ikony Vivienne Westwoodové, nebo americký světelný designér A. J. Weissbard. Ten patří navzdory svému mládí ke skutečným autoritám oboru - v poslední době vytvořil světla například pro operu Orfeus v milánském Teatro alla Scala, pro výstavu Giorgio Armani Retrospective, operu Parsifal v Los Angeles Opera či instalaci A Speedy Day na Benátském bienále.

„Toto mimořádné nastudování je pro nás vrcholem operní sezony 2009/2010. Hluboký vhled do Janáčkovy hudby a strhujícího příběhu Káti transformuje divadelní mág Robert Wilson do skutečně originální scénické vize,“ konstatuje Jiří Heřman, umělecký šéf opery Národního divadla. „Divák nového nastudování bude svědkem mistrovské jevištní stylizace v podání předních českých sólistů a sugestivním nastudování Tomáše Netopila. Ojedinělé čtyři uvedení na přelomu června a července jsou stále v prodeji.“

Robert Wilson je proslulý posouváním hranic divadla. Jeho práce jsou typické strohým a precizním vizuálním stylem, vycházejícím z ojedinělého vnímání času a prostoru. Vedle režie Káti Kabanové je rovněž autorem scénického a světelného designu. New York Times Wilsona popisují jako „postavu ve světě experimentálního divadla vysoko vyčnívající, objevitele v oblasti scénického času a prostoru. Překračuje divadelní konvence a prosazuje se i v jiných oblastech performance a výtvarnictví, které v jeho podání splývají v integrované ploše zvuku a obrazů.”

Káťa Kabanová zahajuje Janáčkovo závěrečné a zároveň vrcholné tvůrčí období. Najdeme v ní typickou Janáčkovu hudební řeč soustřeďující se na intenzivní a vypjatě emotivní vykreslení postav. Ze čtyř posledních autorových oper je tato patrně nejosobnější, uvědomíme-li si paralelu, kterou Janáček vytvořil mezi postavou Káti a Kamilou Stösslovou. Janáček, sám ženat, byl do vdané Kamily vášnivě a slepě zamilovaný a bezesporu vložil do své opery mnoho z frustrovaného citu vůči ní. Tento problém však v Kátě Kabanové proměnil a povýšil na všeobecné téma ženy v sebezničujícím dilematu rozumu a citu.

Obsazení:
Savjol Prokofjevič Dikoj:  Luděk Vele
Boris Grigorjevič:  Aleš Briscein / Tomáš Juhás
Marfa Ignatěvna Kabanová:  Yvona Škvárová / Eva Urbanová
Tichon Ivanyč Kabanov:  Valentin Prolat
Katěrina /Káťa/:  Maria Kobielska / Christina Vasileva
Váňa Kudrjáš:  Jaroslav Březina
Varvara:  Kateřina Jalovcová
Kuligin:  František Zahradníček
Glaša:  Lenka Šmídová
Fekluša:  Ladislava Šindelková / Michaela Šrůmová
Pozdní chodec:  Václav Hajduch
Žena:  Gabriela Brázdová / Nikola Houdková


Inscenační tým:
Dirigent:  Tomáš Netopil
Režie, scénická výprava a světelný koncept:  Robert Wilson
Kostýmy:  Yashi Tabassomi
Režijní spolupráce:  Jean Yves Courregelongue
Dramaturgie:  Ellen Hammer
 Světelný design: A. J. Weissbard
Sbormistr:  Martin Buchta