Dívky mají lepší známky i v případě srovnatelných znalostí

Výzkumy opakovaně ukazují, že dívky mají ve škole lepší známky než chlapci i v případě, že jsou jejich výsledky v testech srovnatelné, uvedla Česká školní inspekce (ČŠI). Potvrdilo se to podle ní také při důkladné analýze výsledků mezinárodního průzkumu TIMSS 2011 a PIRLS 2011 zaměřeného na znalosti matematiky a čtení u žáků čtvrtých tříd základních škol. 

Chlapci při testu z matematiky dosáhli průměrně 516 bodů a měli průměrnou známku na vysvědčení 1,9, zatímco průměrný výsledek dívek byl o jedenáct bodů horší, ale na vysvědčení měly průměrnou známku 1,7. S využitím dalšího statistického modelování analytici zjistili, že dívky ve čtvrtém ročníku mají při stejných výsledcích v testech 1,3krát větší šanci získat jedničku z matematiky než chlapci. V případě českého jazyka je tato šance u dívek dokonce 1,9krát vyšší. 
    
Podle inspekce v tom může hrát roli, že známky na vysvědčení neodráží pouze měřitelné znalosti, ale také míru pečlivosti, intenzitu soustředění na výuku, kvalitu vypracování domácích úkolů a další faktory. 
    
Znevýhodnění chlapců při známkování jim ztěžuje roli při průchodu vzdělávací soustavou. "Výzkumy poukazují na skutečnost, že dívky se častěji než chlapci dostávají do výběrových škol (víceletých gymnázií i výběrových základek), na čtyřletá gymnázia a obecněji i na středoškolské maturitní obory," uvádí se v analýze ČŠI. Od známek se pak odvíjí sebehodnocení žáků a jejich vlastní rozhodování o dalším studijním zaměření, doplnila. 
    
Především v případě matematiky jsou však navzdory lepším známkám určitým způsobem znevýhodněny i dívky. Výzkumy ukazují, že od učitelů mnohdy dostávají zpětnou vazbu, že "jsou pečlivé, ale nemají buňky na matematiku". Vedle školy se přitom na vytváření těchto stereotypů podílí také rodina. 
    
Dívky si z toho podle inspekce odnášejí postoj, že dobrou známku dostávají vlastně nezaslouženě, a nevěří si. To následně ovlivňuje jejich ochotu se matematikou zabývat a studovat obory, kde se matematika vyžaduje. "Nerovnosti, které vidíme v podílu žen ve středoškolských a vysokoškolských oborech s matematikou, tak mají zárodky již v předškolním období a na 1. stupni základní školy," doplnila analýza. Učitelé by podle inspekce měli mít vysoká očekávání také od dívek a měli by je povzbuzovat, aby si věřily. 
    
Rozdíly ve výsledcích v samotných testech byly v Česku výraznější v matematice, kde jedenáctibodový rozdíl ve prospěch chlapců patří k nejvyšším v rámci 50 zúčastněných zemí. Statisticky významné rozdíly mezi pohlavími byly v této oblasti zjištěny ve 24 zemích, přičemž v Thajsku, Kataru, Ománu a Kuvajtu byly úspěšnější dívky. Ve 26 zemích včetně Maďarska, Anglie nebo Švédska žádný výrazný rozdíl nebyl. Podle autorů analýzy to popírá argumenty, že genderové rozdíly jsou přirozené a geneticky podmíněné. 
    
Ve čtenářské gramotnosti byly české dívky díky průměrnému skóre 549 bodů o sedm bodů lepší než chlapci. Něžné pohlaví dosáhlo lepších výsledků ve 40 z 45 zúčastněných zemí, tuzemský rozdíl mezi nimi patří k těm nejmenším. Postupem času se rozdíly ve výsledcích mezi chlapci a dívkami v Česku i ostatních zemích snižují. 
 
zdroj: ČTK