„Božsky věčný“ zážitek slibuje Julia Fischer na Strunách podzimu

O Julii Fischer se mluví jako o největším houslovém talentu století a světová hudební kritika její mistrnou techniku i smysl pro nápaditou a svěží interpretaci klasických děl vychvaluje do nebes. Návštěvníci 15. ročníku Strun podzimu si vychutnají v jejím podání sonáty od Ludwiga van Beethowena, Eugena Ysaÿe a Césara Francka.

O Julii Fischer se mluví jako o největším houslovém talentu století a světová hudební kritika její mistrnou techniku i smysl pro nápaditou a svěží interpretaci klasických děl vychvaluje do nebes. Návštěvníci 15. ročníku Strun podzimu si vychutnají v jejím podání sonáty od Ludwiga van Beethowena, Eugena Ysaÿe a Césara Francka. Své jedinečné kvality mladá houslistka dokáže v sobotu 16. října 2010 v magické atmosféře Pražské křižovatky (kostela sv. Anny) za doprovodu uznávané ukrajinské klavíristky Milany Chernyavské. „Když jste na pódiu, mělo by to být božsky věčné. Lidé chodí na koncerty, aby se oprostili od každodenního života,“ nechala se na okraj svého interpretačního umění slyšet Julia Fischer.

Německá houslistka v pouhých sedmadvaceti letech nechala svět dávno zapomenout na řeči o nevídaném talentu a hudební naději. Svou pozici si již vybojovala a hovoří se o ní jako o hvězdné sólistce a zralé fenomenální houslistce. Její úspěch je zpečetěn i několika vítězstvími v hudebních soutěžích a ziskem významných ocenění. Mezi ty nejzvučnější patří Umělec roku na prestižních britských cenách Gramophone Awards v roce 2007 nebo Instrumentalista roku na MIDEM Classical Awards v roce 2009. Více na www.strunypodziumu.cz.

Podle vlastních slov si nejvíc váží vítězství v Mezinárodní houslové soutěži Yehudiho Menuhina, které se zúčastnila už v jedenácti letech a z níž si kromě první ceny odnesla i zvláštní cenu za nejlepší provedení Bachovy skladby pro sólové housle. O rok později, v roce 1996, vyhrála 8. ročník soutěže Eurovize pro mladé instrumentalisty. Tyto dva krátce po sobě jdoucí úspěchy ji definitivně nasměrovaly ke kariéře sólistky.

První hudební krůčky přitom Julia měla za sebou už ve třech letech. Její maminka, klavíristka ze Slovenska, si přála, aby kromě klavíru, na který tehdy hrál už i Juliin starší bratr, vyzkoušela i jiný nástroj. A tak dostala do ruky housle. V devíti letech byla výjimečně nadaná mladá umělkyně přijata na Hudební akademii v Mnichově. Nejmladší německou profesorkou se stala ve dvaceti třech letech, kdy začala vyučovat na Hudební akademii ve Frankfurtu. Ovšem během své kariéry nezanedbávala ani hru na klavír. V lednu roku 2008 dokonce společně s Junge Deutsche Philharmonie v Alte Oper ve Frankfurtu odehrála na tento nástroj polovinu koncertu. Ve druhé půlce programu ho vyměnila za housle a letos v srpnu vyšel z tohoto unikátního koncertu DVD záznam. Kromě toho je jejím nejnovějším počinem nahrávka Paganiniho 24 Capriccií pro housle.

Široký repertoár, zahrnující snad všechna významná díla klasické hudby, realizuje Julia Fischer po celém světě ve spolupráci s nejvýznamnějšími dirigenty dneška, jakými jsou Jurij Těmirkanov, Sir Neville Marriner, David Zinman, Marek Janowski, Jeffrey Tate, Herbert Blomstedt nebo Michael Tilson Thomas.

Julia Fischer se dívá skepticky na existující trend přiblížit klasickou hudbu mladým pomocí pompézní show. Její pojetí je komornější: „Sama bych se nesnažila měnit klasickou hudbu, ale spíš měnit posluchače. Pokládám za důležité, aby si mladí lidé dokázali přijít sednout na koncert a pozorně poslouchat, aniž by k tomu potřebovali sledovat nějakou zábavnou show,“ upozorňuje. Tohoto ušlechtilého cíle se snaží dosáhnout s italskými houslemi z dílny Giovanniho Battisty Guadagniniho z roku 1750. Skrze nádherné koncerty, ať už sólové, komorní či s orchestrem v zádech, precizní nahrávky i pedagogickou činnost se jí to díky hudebnímu mistrovství i osobnímu kouzlu daří.

Festival Struny podzimu nabídne během podzimních týdnů další dobrodružné výpravy za hudebními zážitky. Na své vystoupení se chystá například jazzový pianista Brad Mehldau, který společně se sopranistkou Anne Sofie von Otter představí společný projekt Love Songs již 26. října. Neotřelý přístup ke staré hudbě nabídne 3. listopadu seskupení pod názvem Dowland Project pod vedením Johna Pottera. Letošní patnácté výročí připomínají meditativní Reflexe Jiřího Bárty, jež zavedou publikum Strun podzimu 7. listopadu do Národního památníku na Vítkově. Struny podzimu vyvrcholí 21. listopadu poctou nezapomenutelné Sarah Vaughan v podání jazzové královny Dianne Reeves.

Předprodej vstupenek na všechny festivalové koncerty probíhá ve Festivalovém informačním a předprodejním centru umístěném v hlavní pokladně Národního divadla (provozní budova v Ostrovní ulici). Festivalové centrum je otevřeno od pondělí do čtvrtka od 11.00 do 18.00 hod.

Rezervace a informace jsou též na telefonním čísle 224 901 247, na e-mailu vstupenky@strunypodzimu.cz a www.strunypodzimu.cz. Předprodej probíhá také v síti Ticketpro.